To si na vlastní kůži vyzkoušeli studenti 4. ročníku specializace Vojenská doprava při praktické výcviku ve vagónování na vojenské vlečce Hlubočky. Chce to cvik a pěknou dávku důvěry mezi řidičem, navádějící osobou a skupinou, která zakládá klíny pod techniku. Při navádění techniky jde někdy o přesnost na milimetry, a to zejména když je cílem dostat na nákladní vagon BVP-2. Signály proto musí být prováděny jasně a srozumitelně.
Výcvik byl rozdělen na část teoretickou, při které si studenti osvojili teoretické znalosti a bezpečnostní opatření. Následovala praktická část. Ta byla zahájená odstrojením železničních vozů, poté došlo k navádění techniky a na závěr si studenti procvičili, jak správně techniku na železničních vozech zajistit. Využívali k tomu zajišťovací klíny a upevňovací popruhy. „Navést vozidlo na ložnou plochu vagonu není jednoduché a jsem velmi rád, že si to studenti mohli vyzkoušet. Procvičili si tak signály pro navádění vozidla a zvládli to výtečně.“ uvedl podplukovník Jan Kotisa z Katedry logistiky.
Při upevňování a zajišťování techniky na železničních vagónech pomocí upevňovacích popruhů a zajišťovacích klínů platí pravidla, která se musí dodržovat. Studentka rotná Kateřina Klimešová k tomu uvedla: „Jsem velmi ráda, že jsem si mohla vyzkoušet, jak pracovat s klíny a popruhy. Ty musí být dobře zajištěné, aby se technika následně při jízdě neuvolnila. Rovněž u křížení pásů je nutné si pohlídat, aby kov nepřišel do styku s textilií popruhu, protože by hrozilo, že jej prořízne.“
Praktický výcvik probíhal pod odborným dohledem příslušníka z Regionálního střediska vojenské dopravy Olomouc praporčíka Davida Regmunda. Nakládání techniky na železnici si na vojenské vlečce v Hlubočkách současně procvičovali příslušníci 153. ženijního praporu Olomouc, jehož veliteli podplukovníkovi Moravcovi patří velký díky za to, že umožnil našim studentům účast na tomto praktické zaměstnání.
Autor: Hana Malachová